Vårt mål er at alle våre lærlinger skal få jobb

Vegard Graabræk (17) har en lærling-tittel som kun noen få andre i landet har. Etter to år på TIF ved Byåsen videregående skole, er han nå ansatt som lærling ved Skipnes Etikett. Faget hans, grafisk produksjonstekniker, er temmelig unik.

Det er meget mulig at du aldri har tenkt over det, men vet du hvor etikettene som er klistret på for eksempel kjøttdeigspakken kommer fra?

 

En av Norges største aktører innenfor dette feltet finner du faktisk på Lade i Trondheim.

– Det er nok ikke så mange som tenker over det, nei. Men vi jobber nesten bare med store aktører over hele landet som Tine, Isklar, Grilstad, Salmar og Norsk Kylling. Her omsetter vi for over 70 millioner kroner i året og har 25 ansatte, sier Geir Hagen, administrerende direktør ved Skipnes Etikett AS og Skipnes Kommunikasjon AS.

Sammen med OTEK (Opplæringskontoret for teknologifag, se faktaboks nederst) vil bedriften nå sette fokus på lærlingeordningen som rekrutteringsarena for framtiden. Mange bedrifter i norsk næringsliv mangler arbeidskraft og vil gjerne at flere ungdommer velger denne karriereveien.

Fordelene er mange: Man får et fagbrev, man tjener penger under utdanning og man kan gå videre til teknisk fagskole eller høyere utdanning, om man ønsker det. Næringslivet etterspør dessuten ingeniører med fagbrev i bunn.

- Jeg synes jobbtitlene man kan få fra TIF hørtes spennende ut.

Vegard Graabræk (17)

Spesiell tittel

En av de som bidrar til at etikettene kommer på plass med rett form og farge er Vegard Graabræk (17).

Etter to år på TIF ved Byåsen videregående skole, er han nå ansatt som lærling ved Skipnes Etikett. Faget hans, grafisk produksjonstekniker, er temmelig unik.

– Det er helt nytt i år. Jeg tror det bare er to-tre stykker i Norge som har påbegynt dette lærlingeløpet. Det er så ferskt at læreplanen fortsatt ikke er helt utarbeidet, sier Arild Borren, driftssjef ved Skipnes Etikett.

Vegard startet hos Skipnes 2. september 2018, og sier han stortrives så langt. Men dette er ikke hans første opphold hos bedriften.

– Det var læreren min på TIF som fortalte meg om Skipnes. Etter det har jeg hatt en utplasseringsperiode hos dem i april, i tillegg hadde jeg sommerjobb her. Jeg trives veldig godt, forteller han.

Vegard Graabræk har tidligere hatt utplasseringsperiode og sommerjobb hos Skipnes Etikett. Nå er han grafisk produskjonstekniker-lærling ved bedriften.

– Hvorfor valgte du TIF?

– Jeg var ikke helt sikker på hva jeg ville gjøre etter ungdomsskolen. Jeg satt og så på mulighetene på VIGO. Da jeg leste om det brede valget på TIF, var valget enkelt. Jeg synes jobbtitlene man kan få fra TIF hørtes spennende ut, sier Vegard.

Fordelene er mange: Man får et fagbrev, man tjener penger under utdanning og man kan gå videre til teknisk fagskole eller høyere utdanning, om man ønsker det.

Skyter ut etiketter

Vegard starter på jobb klokken 07. Da møter han sin mentor på Skipnes, og arbeidsdagen er offisielt i gang. I starten får han prøve seg på litt av hvert på trykkeriet. Etter hvert skal han få mer og mer ansvar.

– Målet etter hvert er at han skal kunne drifte en slik trykkmaskin på egenhånd, sier Borren, og peker på en trykkmaskin som skyter ut «laxfilé»-etiketter på – bokstavelig talt – løpende bånd.

Men før disse etikettene kommer på trykk, så må de gjennom noen trinn først. Det er her bedriftens andre lærling kommer inn i bildet. Mediegrafiker Morten Eggen (21) har vært lærling ved Skipnes i to år.

Morten Eggen (21) har vært lærling ved Skipnes Etikett i to år. Nå har han fått tilbud om å fortsette i stillingen.

En vanlig arbeidsdag for Morten består av å få designet til etiketter fra kundene, se om alt ser riktig ut, komme med innspill til korrigering og sende videre til Vegard og resten av gjengen som jobber med trykkmaskinene.

Morten har gått på medielinja ved Charlottenlund, og er straks ferdig med lærlingtida som varer i to år. Men han er ikke ferdig i Skipnes med det første.

- Det har gått veldig fort, og jeg har trivdes veldig bra.

Morten Eggen (21)

Vil ha lærlingene med videre

Fordelt på Skipnes Etikett og Skipnes Kommunikasjon er det for tiden tre lærlinger. Morten nærmer seg som sagt slutten av denne perioden, men han har fått tilbud om å fortsette i bedriften.

– Det er jeg selvfølgelig veldig glad for, sier han.

Morten er ikke unik. Geir Hagen forteller at de har et mål for alle som har lærlingplass ved bedriften.

– Når vi ansetter en lærling, så er hensikten vår at de skal fortsette hos oss. Enkelte bransjer ser kanskje litt annerledes på det. Vårt fag er såpass lite at hvis vi vil ha faglige sterke folk i organisasjonen, så må vi utdanne dem og få dem til å bli hos oss. Den situasjonen tror jeg er ganske lik for de fleste grafiske fagene, sier Hagen.

– Når vi ansetter en lærling, så er hensikten vår at de skal fortsette hos oss, sier Geir Hagen, direktør ved Skipnes Etikett.

Skipnes er et familieeid selskap som fylte 60 år i fjor. De jobber med store aktører over hele landet, og samlet omsetter Skipnes-bedriftene for rundt 130 millioner kroner i året og har over 50 ansatte.

– Hvordan ser fremtiden ut?

– Det er en interessant bransje, og det går veldig bra hos oss. Vi jobber fremtidsrettet og innser at gode og fornøyde medarbeidere gir fornøyde kunder som er det viktigste for å kunne vokse fremover, sier Hagen.

Se også